Vexations / Erik Satie.



Automated recording system for Vexations. [ENG]

In September 2011, ala1recs-arsomnis asked me to record the piece Vexations of the notorious French composer Erik Satie.

Vexations is a theme and variations of approximately two minutes that should be repeated 840 times, giving a total of 28 hours for which 32 pianists were taking turns.

Problem: This challenge has the problem that the audio files. WAV can be up to 4GB. and. AIF only supports 2GB. So it means that for .WAV files in 16 bits and 44.1kHz we can have 6 hours 30 minutes of recording.

Solution: I programmed a Pure Data patch that automatically records files of 30 minutes 32 seconds (32 Sec = 8 bits to 60 BPM 4/4). When recording time = 30 minutes,  patch starts recording 2 new tracks, and in the time 30:32 the patch ends the previous file, and so on for as long as possible to record the hard disk.

In this way mounting files in any DAW is done quickly with a grid of 60 BPM.

Subdividing the recording in this way:

+ If the system crashes you do not lose anything previously recorded,
+ Do not overload your system with the session.
+ All the process of changing files is automated, not depend on a person who is controlling the cuts.
– You have to manually mount all the tracks in an editor for 28 hours remaining uncut. But is done very quickly with a grid in a session of 60 to 120 BPM.

The concert took place at the Central Hall of the National Museum of Fine Arts in Santiago de Chile, and it was a success, starting at 15:00 on Thursday October 20 2011 and ending at 19:00 on Friday 21 October.

Here you can download the patch for Pure Data which allows you to record stereo files indefinitely.

Capture of the patch after 27hs and 20 min of recording  without problems!

Sistema de grabación automatizado para Vexations.[ESP]

En Septiembre del 2011, ala1recs-arsomnis me propone realizar la grabación de la obra Vexations del connotado compositor francés Erik Satie.

Vexations es un tema y variaciones de apróximadamente dos minutos que debe ser repetido 840 veces, dando un total de 28 horas para lo cual 32 pianistas fueron relevándose.

Este desafío entre muchas otras contaba con la dificultad de que los archivos de audio .WAV pueden tener como máximo 4GB. y los .AIF solo 2GB. Para .WAV significa que a 16 Bits y 44.1KHz  son 6 horas 30 minutos de grabación.

Cómo solución y para mayor seguridad, se programó un patch en Pure Data que registra automáticamente archivos de 30 minutos y 32 segundos (32 Seg = 8 compases en 60 BPM 4/4). Al llegar a los 30 minutos de registro, comienza a grabar 2 pistas nuevas y en el tiempo 30:32 finaliza el archivo anterior, y así sucesivamente por el tiempo que permita grabar el disco duro.

De esta forma el montaje de los archivos en cualquier DAW se realiza rápidamente con una grilla de 60 BPM.

Subdividiendo la grabación de esta forma:

+ Si se cae el sistema no se pierde todo lo grabado anteriormente,
+ No se sobrecarga tanto el sistema con una sesión.
+ Todo el proceso de cambio de archivos queda automatizado, no depende de una persona que esté controlando los cortes.
– Hay que montar manualmente todos los tracks en un editor para que queden las 28 horas sin cortes. Pero se realiza de forma muy rápida con una grilla en una sesión de 60 o 120 BPM.

El concierto se llevó a cabo en el Hall Central del Museo Nacional de Bellas Artes fue un éxito, comenzando a las 15:00 del jueves 20 de octubre de 2011 y terminando a las 19:00 del viernes 21 de octubre.

Aquí puedes bajar el patch para Pure Data que nos permite grabar archivos stereo de duración indefinida.

Captura del patch después de 27hs 20 min de grabación… sin problemas!

+INFO

Partitura utilizada para la ejecución de la obra.

 

 

Video Realizado por Aplaplac. En este caso el audio no es de mi grabación.




Comments are closed.